Anumax - HQ

Kedai Emas Sri Harmoni

Dapatkan Mainan Serta Keperluan Kanak2 Pada Harga Borong Di Sini..

Friday 10 January 2014

Gangguan Nafas Waktu Tidur Mampu Membunuh!

Mari kiter berkongsi maklumat dan kesihatan di sini...

Sila jawap dengan jujur... adakah anda tidur berdengkur, berat badan naik mendadak dan kerap mengantuk atau tertidur ketika waktu berikut:



1. Duduk dan membaca
2. Menonton televisyen
3. Duduk di tempat awam (contohnya teater atau mesyuarat)
4. Sebagai penumpang di dalam kereta selama satu jam tanpa rehat
5. Berbaring untuk berehat pada waktu tengah hari apabila keadaan mengizinkan
6. Duduk dan bercakap dengan seseorang
7. Duduk diam-diam selepas makan tengah hari tanpa alkohol
8. Dalam kereta, manakala berhenti dilampu isyarat selama beberapa minit dalam lalu lintas...

Jika ya... anda mungkin mengalami masalah gangguan pernafasan semasa tidur atau nama saintifik nyer Obstructive Sleep Apnea yang mana hanya boleh dibuktikan kesahihannyer melalui kajian tidur atau sleep test ( Polysomnography ) di Hospital Pakar



Obstructive Sleep Apnea adalah gangguan tidur yang serius di mana bernafas berulang kali berhenti dan bermula semasa tidur .

Beberapa jenis Sleep Apnea wujud, tetapi jenis yang paling biasa adalah Obstructive Sleep Apnea , yang berlaku apabila otot tekak anda sebentar-sebentar berehat dan menyekat saluran pernafasan anda semasa tidur . Tanda yang paling ketara daripada Obstructive Sleep Apnea adalah tidur berdengkur .

Sesiapa sahaja boleh membangunkan Obstructive Sleep Apnea , walaupun ia biasanya memberi kesan kepada orang dewasa pertengahan umur dan lebih tua dan orang-orang yang mempunyai berat badan berlebihan .

Rawatan Obstructive Sleep Apnea boleh melibatkan menggunakan alat untuk menyimpan saluran udara anda terbuka atau menggunakan pelekap mulut untuk menyumbat rahang anda ke hadapan semasa tidur . Sesetengah orang menjalani prosedur untuk mengubah struktur hidung mereka , mulut atau tekak.

Sedikit maklumat untuk dikongsi bersama.. Semasa tidur , otak dan badan akan melalui pelbagai peringkat rehat dan pemulihan . Sebagai tidur mendalami dan otot kita berehat, tisu lembut saluran udara juga secara beransur-ansur kehilangan nada dari masa ke masa seperti yang kita semakin tua.



Kadang-kadang, kelonggaran ini otot-otot saluran pernafasan atas boleh menyebabkan saluran udara mengecil dengan ketara atau menghalang sepenuhnya. Ini boleh berlaku banyak kali semasa tidur dan juga memotong bekalan oksigen ke paru-paru kita secara berkala.

Bagi memastikan kita dapat terus bernafas , otak kita maka akan mengganggu kitaran tidur dan ' bangun ' kita sehingga supaya aliran udara dipulihkan. Oleh itu, tidur kita tidak begitu tenang seperti yang diharapkan dan orang yang mengalami penyakit ini boleh bangun masih rasa letih.

Perubatan digambarkan sebagai apnea, ia ditakrifkan sebagai ketiadaan aliran udara melalui hidung atau mulut untuk lebih daripada 10 saat pada satu masa. Apabila seseorang mengalami lebih daripada 30 episod apnea dalam tujuh jam tidur, yang merupakan sindrom apnea tidur.

Kegagalan OTAK dalam menerima Oksigen Lebih Dari 10 SAAT Noleh mengakibatkan SERANGAN ANGIN AKHMAR/STROKE dan membawa MAUT!

No comments:

Post a Comment