Anumax - HQ

Kedai Emas Sri Harmoni

Dapatkan Mainan Serta Keperluan Kanak2 Pada Harga Borong Di Sini..

Friday 26 July 2013

Tips Berhenti Merokok


Tips Berhenti Merokok:
1.Mesti ada azam yang kuat untuk berhenti merokok
Katakanlah:”Ya Allah aku berazam untuk berhenti dari merokok..Ya Allah bantulah aku”
2.Berhenti dengan berperingkat-peringkat
Katakanlah biasanya dalam sehari anda akan menghisap 10 batang,cuba kurangkan jumlah tersebut sehingga anda mampu untuk tidak merokok melainkan hanya sebatang atau dua batang dalam sehari..
Katakanlah kebiasaanya anda akan membeli sekotak rokok 3 hari sekali,cuba kurangkan membeli rokok sehinggalah anda mampu untuk tidak memberli rokok lagi melainkan seminggu sekali sahaja..
3.Elak dari bergaul dengan perokok
4.Selalu menarik nafas panjang dan senaman
5.Banyakkan minum air kosong
Sebaiknya air kosong itu dibacakan dengan 40 kali surah al fatihah dengan niat untuk menjadi penawar menghilangkan ketagihan rokok..Setelah habis baca hembus ke dalam air tersebut..
6.Mengunyah sesuatu
Lebih-lebih lagi ketika anda merasa ketagih rokok..Kalau ikut petua bapa saya,ketika beliau nak berhenti merokok dahulu beliau amalkan menggigit bunga cengkih..Setiap kali rasa nak merokok beliau akan lakukan.Alhamdulillah sudah lebih 20 tahun bapa saya berhenti dari merokok..
7.Selalu membasuh tangan
8.Kerap mandi
9.Buat jus tembikai kemudian bacakan pada jus tembikai itu ayat dari surah al fatihah sebanayk 40 kali dengan niat agar jus tembikai itu menjadi penawar dari ketagihan rokok..Setelah habis baca hembus ke dalam jus tersebut..
10.Banyakkan berdoa agar Allah membantu anda menghilangkan ketagihan rokok..


No comments:

Post a Comment