Anumax - HQ

Kedai Emas Sri Harmoni

Dapatkan Mainan Serta Keperluan Kanak2 Pada Harga Borong Di Sini..

Sunday 4 August 2013

Bapa Anak ‘Mati Celah Tingkap’ Tuntut Keadilan


Seminggu selepas kejadian seorang pemuda, Sherol Aizam, 27 mati di celah tingkap ketika cuba masuk ke rumah jirannya, bapanya membuat laporan polis kerana tidak berpuas hati dengan hasil siasatan polis serta laporan bedah siasat anaknya.
Bapa mangsa, Mohd Damanhuri Mohd Fuat, 50 memaklumkan, laporan polis itu dibuat selepas melihat kecederaan dialami Allahyarham Sherol Aizam termasuk kesan yang didakwa seolah-olah dijerut pada leher.
Mohd Damanhuri mendakwa, kesan berkenaan tidak sepadan dengan laporan bedah siasat yang menyatakan anaknya mati akibat sesak nafas.
“Bagaimana mahu buktikan anak saya mati tersepit di celah tingkap sedangkan isteri saya melihat arwah anak saya sudah terbaring di bahagian belakang rumah berkenaan pada waktu kejadian.
“Dalam siasatan polis pula tiada gambar menunjukkan keadaan berkenaan denga alasan lupa selain diklasifikasikan sebagai mati mengejut. Unit forensik juga tidak dipanggil ke tempat kejadian,” katanya ketika ditemui, semalam.
Sebelum itu, Mohd Damanhuri bersama isterinya, Salamiah Hassan, 45 telah membuat empat laporan polis di Balai Polis Majoi, di sini, semalam.
Mohd Damanhuri berkata, dia mengesyaki anaknya dipukul dalam kejadian berkenaan berikutan terdapat kesan lebam pada tumit dan pelipat kaki serta punggung mangsa.
“Keseluruhan badan Sherol Aizam mempunyai kesan lebam yang mungkin kerana dipukul oleh orang lain dan mungkin juga telah menyebabkan kematian.
“Saya mahu keadilan terhadap kematian tragis anak saya. Bukan untuk menegakkan kesalahan anak saya yang dilihat cuba menceroboh rumah orang lain, tetapi saya perlu tahu punca sebenar kematiannya,” tegasnya.
Ditanya berkenaan usahanya untuk membolehkan bedah siasat kali kedua ke atas jenazah Sherol Aizam, Mohd Damanhuri menyatakan, dia merancang untuk mendapatkan perintah Mahkamah Tinggi Ipoh, esok.
Katanya, perintah itu akan dibuat melalui peguam yang telah dilantik dan berdasarkan nasihat peguam, perbelanjaan tinggi perlu dikeluarkan untuk mendapatkan khidmat pakar bedah luar atau swasta.
Ahad lalu, akhbar ini melaporkan bahawa Sherol Aizam ditemui oleh tuan rumah yang cuba dimasukinya dalam keadaan hanya berseluar pendek dengan separuh badannya tersangkut pada tingkap dapur rumah di Lengkok Kledang Raya, Taman Saz, Silibin , di sini.
Ketua Polis Daerah Ipoh, Asisten Komisioner Sum Chang Keong memaklumkan, berdasarkan laporan bedah siasat, mangsa didapati meninggal dunia akibat ‘postural asphyxia’ iaitu sesak nafas akibat tersepit sekali gus menolak kemungkinan terdapat unsur jenayah.

No comments:

Post a Comment