Anumax - HQ

Kedai Emas Sri Harmoni

Dapatkan Mainan Serta Keperluan Kanak2 Pada Harga Borong Di Sini..

Wednesday 28 August 2013

Lima Sekeluarga Maut, Tiga Cedera Parah Avanza Langgar Lori


Lima termasuk sepasang suami isteri maut manakala tiga lagi cedera, beberapa jam selepas mereka menziarahi saudara yang meninggal dunia di Kuantan, Pahang, dalam nahas ngeri yang berlaku di Batu 8 (Kilometer 12.8), Bukit Kangkar di Jalan Tangkak-Muar di Ledang awal pagi ini.
Kemalangan pukul 5.30 pagi itu berlaku apabila kenderaan pelbagai guna (MPV) jenis Toyota Avanza dinaiki lapan sekeluarga itu terbabas dan merempuh sebuah treler yang diletakkan di tepi jalan.
Kesemua yang maut ialah Basiron Kasiran, 74, dan isteri, Rokiah Osman, 62; Ramlah Bakar, 66, dua adik Rokiah iaitu Mahani, 56, dan Jasilah, 42, yang memandu kenderaan tersebut untuk pulang ke Parit Bakar, Muar.


Tiga anak Mahani iaitu Siti Hajar Abdul Rahim, 30, kritikal dan dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF) Muar akibat patah tengkuk. Dua adiknya, Siti Nur Ain, 23, pula patah kaki manakala Siti Nur Shuhada, 20, cedera ringan dan keadaannya stabil. Mereka dirawat di hospital yang sama.
Mayat Rokiah, Ramlah dan Jasilah yang maut di tempat kejadian dihantar ke Hospital Tangkak, manakala Mahani dan Basiron dibawa ke HPSF.
Ketua Polis Daerah Ledang, Supritendan Harun Idris berkata, kenderaan dinaiki keluarga itu dipercayai terbabas dan memasuki laluan bertentangan setelah pemandunya dipercayai mengantuk lalu merempuh sebuah treler yang diletakkan di tepi jalan.


“Bahagian depan Toyota Avanza itu remuk dan roda depan treler tersebut turut tercabut akibat rempuhan kuat. Pemandu lori berkenaan dan pengguna jalan raya turut membantu mengeluarkan mangsa sebelum pihak bomba tiba di lokasi kejadian. Kesemua mangsa dapat dikeluarkan kira-kira pukul 6.30 pagi,” katanya.
Beliau berkata, kesemua mangsa berasal dari Parit Bakar kecuali Mahani dan tiga anaknya yang tinggal di Bandar Tenggara, Kota Tinggi.
Menurutnya, treler berkenaan yang dalam perjalanan ke Kuala Lumpur diletakkan di bahu jalan kerana pemandunya bersarapan di sebuah warung yang terletak kira-kira 30 meter dari kawasan nahas.



Harun memberitahu, lapan bersaudara itu dalam perjalanan pulang ke rumah mereka selepas melawat seorang saudara mereka yang meninggal dan bertolak dari Kuantan kira-kira pukul 3 pagi.
Mahani dan tiga anaknya tiba dari Kota Tinggi pagi semalam sebelum ke Kuantan, katanya sambil memberitahu kes ini disiasat mengikut Seksyen 43(1) (a) Akta Pengangkutan Jalan 1987.
Jenazah lima mangsa yang maut dalam nahas itu selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Parit Amat di Parit Bakar selepas solat asar hari ini.


No comments:

Post a Comment