Anumax - HQ

Kedai Emas Sri Harmoni

Dapatkan Mainan Serta Keperluan Kanak2 Pada Harga Borong Di Sini..

Thursday 31 October 2013

Gempar! Pekerja Pizza Hut Tunjuk Samseng Depan Pelanggan



Sibuk nampaknya fanpage fanpage pembangkang di facebook memutarkan berita mengenai Ahli Majlis Petaling Jaya, Anthony Thanasayan dilarang masuk ke cawangan Pizza Hut Mid Valley hari ini.
Mengikut maklumat yang disebarkan, Anthony mahu bertemu seseorang di restoran berkenaan siang tadi.
“Namun, apabila Anthony mahu memilih di mana dia mahu duduk, dia diberitahu Pengurus Restoran, Niq Rabiya bahawa premisnya mempunyai polisi yang tegas dan jelas tidak mengalu-alukan pelanggan menggunakan kerusi roda.
“Dia seterusnya memberitahu bahawa arahan itu diberi oleh Pengurus Kawasannya, Rozita,” menurut salah satu fanpage berkenaan.
Tambahnya, menyedari masalah berkenaan, Pengurus Perkhidmatan Pelanggan Mid Valley, Kenny Tan bergegas ke restoran itu.
Apa yang berlaku selepas itu tidak dinyatakan.
Ada dua keping gambar disertakan namun sebenarnya ia tidak menjelaskan apa yang berlaku.
Setakat gambar dan dakwaan di fanpage pembangkang ni… samalah macam penipuan 45,000 warga Bangladesh mengundi semasa pilihan raya umum yang lalu yang terbukti penipuan terancang kumpulan siber pro DAP, Red Bean Army.
Penulis seperti rakyat Malaysia lain berfikir jauh (agar tidak tertipu seperti isu palsu pengundi Bangladesh) mahukan lebih banyak bukti.
Apa yang penulis nampak setakat ini, fanpage-fanpage milik Cina DAP ini memang sengaja mewujudkan isu yang menjatuhkan imej syarikat-syarikat besar yang ditunjangi peniaga Melayu.
Sangat jelas serangan sistematik dihalakan kepada syarikat Melayu seperti mana Gardenia diserang dahulu sebagai menaikkan harga (sedangkan tidak berlaku).
Justeru, dalam kes yang disebarkan hari ini, diharap bukti yang lebih kukuh diketengahkan.
Persoalan yang perlu dijawab, apakah benar kejadian itu berlaku seperti yang didakwa… jika benar, apakah ia polisi Pizza Hut atau ada pekerjanya yang memandai buat polisi sendiri untuk senangkan diri sendiri.
Jika benar, maka pekerja berkenaan yang sepatutnya diambil tindakan. Kalau benar itu polisi Pizza Hut, maka kita semua harus berhenti makan di restoran itu.
Kalau difikirkan secara lojik, tidak mungkin sebuah syarikat yang memegang franchies antarabangsa akan tampil dengan polisi yang sengaja mengundang masalah kepada imej syarikat  itu disamping berdepan dengan risiko tindakan perundangan.
Sama sekali tidak dapat difikirkan mengapa Pizza Hut mahu menghalau pelanggan. Memang tidak masuk akal.
Dua keping gambar itu bukan bukti kepada apa yang sebenarnya terjadi.
Banyak lagi perkara yang perlu dijawan dan dipersoalkan… antaranya apakah mungkin Anthony Thanasayan pun ada perangai mengada-ada? Apakah beliau menuntut sesuatu yang mustahil?
Apakah yang berlaku mungkin dirancang untuk disebarkan di media sosial seperti kes kononnnya OKU dipaksa naik tangga untuk hantar memorandum kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Kulim yang didakwa dibuat oleh Surendren Hilang Telur baru-baru ini.
Kita mahu gambaran sebenar dan bukannya setakat kata-kata dari fanpage yang ternyata mempunyai agenda-agenda tersendiri.
Kedua pihak perlu tampil memberikan penjelasan terhadap apa yang berlaku.

No comments:

Post a Comment