Anumax - HQ

Kedai Emas Sri Harmoni

Dapatkan Mainan Serta Keperluan Kanak2 Pada Harga Borong Di Sini..

Wednesday 30 October 2013

Ngeri! Kesan Dari Letusan Gunung Berapi


Letusan Gunung Merapi pada 2010 bermula pada akhir Oktober 2010 apabila Gunung Merapi di Jawa Tengah, Indonesia semakin ganas, letusan yang berterusan sehingga bulan November. Aktiviti seismik di sekitar gunung berapi meningkat dari pertengahan bulan September, yang membawa kepada ledakan lava dan abu. Letusan besar terbentuk, menyebabkan banyak aliran menuruni cerun ke kawasan banyak penduduk di kaki gunung berapi.Pihak berkuasa mengakatakan Letusan Merapi ini adalah  yang terbesar sejak 1870-an.

Lebih 350,000 orang telah dipindahkan dari kawasan yang terjejas. Walau bagaimanapun, ramai yang enggan berpindah atau kembali ke rumah masing-masing manakala letusan telah berterusan. 353 orang terbunuh dalam letusan, akibat aliran piroklastik. Kepulan abu dari gunung berapi juga menyebabkan gangguan besar kepada penerbangan di seluruh Jawa.
Gunung ini terus meletus sehingga 30 November 2010. Pada 3 Disember 2010 Status amaran rasmi telah dikurangkan ke tahap 3, dari tahap 4, aktiviti letusan telah reda. wikipedia
























No comments:

Post a Comment