Anumax - HQ

Kedai Emas Sri Harmoni

Dapatkan Mainan Serta Keperluan Kanak2 Pada Harga Borong Di Sini..

Tuesday 29 October 2013

Mayat Berusia 2150 Di China Masih Utuh Terjelir Lidah

Mayat wanita berusia 2150 tahun dalam keadaan basah dan utuh dipelihara dengan teknologi tinggi oleh pasukan pakar China dan dipamerkan di muzium Changsha, Provinsi Hunan, China, jadi sasaran kunjungan pelancong.

Mayat 2150 Tahun Masih Utuh dan Segar Dari muzium peninggalan benda bersejarah China di Kota Changsha, mayat tersebut utuh bagai manusia hidup dan diletakan dalam kotak bening berisi cecair pengawet.

Mayat wanita bernama Sinzui tersebut berkulit putih pucat, dengan mata tertutup, lidah terjulur dan berambut hitam dengan tinggi 158 sentimeter.

Berdasarkan atas data di muzium tersebut, mayat itu ditemui pada tahun 1972 dalam peti kayu berukuran panjang lima meter, lebar dua setengah meter dan tinggi dua meter, yang terkubur pada kedalaman 20 meter dari permukaan tanah di kawasan bukit Mantui, Changsha.
Ketika ditemui, tiga peti dengan saiz sama di dalamnya masing-masing terdapat satu mayat, yakni seorang laki-laki berusia 58 tahun dan 30 tahun, namun jasad dua lelaki itu tidak dipamerkan di muzium Changsha.

Penemuan tiga peti besar utuh tersebut berawal dari pemerintah pemimpin China ketika itu agar rakyat di Changsha menggali lubang besar untuk berlindung bila terjadi perang. Ketika rakyat menggali di perbukitan Maantui, pada kedalaman 20 meter ditemukan ketiga peti kayu berukuran besar tersebut dan setelah dibuka berisi masing-masing satu mayat.

Selain itu, aneka barang digunakan sejak 2100 tahun lalu itu juga tersimpan dalam peti dan masih utuh, bahkan warnanya pun tidak pudar. Pemerintah China kemudian menurunkan pasukan pakar membongkar dan menyelamatkan tiga peti kayu dan seluruh isinya, termasuk tiga mayat tersebut.

Pasukan doktor pakar, yang melakukan pembedahan, menyatakan mayat itu utuh dan basah tanpa rosak, meskipun terkubur 2100 tahun. Setelah dibedah, mayat itu diawetkan dengan teknologi tinggi untuk selanjutnya disimpan dalam muzium Changsha, yang dibina untuk menyelamatkan, menyimpan dan mempamerkan penemuan, yang boleh mendedahkan kehidupan warga China pada 2100 lalu itu.Dengan muzium ini bagi pelancong boleh melihat mayat yang telah dipelihara selama 2000 tahun.

No comments:

Post a Comment