Anumax - HQ

Kedai Emas Sri Harmoni

Dapatkan Mainan Serta Keperluan Kanak2 Pada Harga Borong Di Sini..

Sunday 13 October 2013

Panas! Pembaikan Pusara P. Ramlee & Saloma Bukan Keterlaluan - Finas

 Pembinaan semula pusara Seniman Agung, Allahyarham Tan Sri P. Ramlee dan isterinya Puan Seri Saloma yang roboh akibat dihempap pokok pada Mac lalu akan dibuat mengikut ukuran asal dan tidak dilakukan secara berlebih-lebihan.

Pengerusi, Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas) Datuk Md Afendi Hamdan berkata, isu tersebut timbul kerana sesetengah pihak mengandaikan Finas mahu membina pusara tersebut secara keterlaluan dengan kos yang tinggi.


Sebaliknya kata beliau, kos sebenar pembaikan semula kedua-dua pusara itu adalah masing-masing RM11,500 yang kesemuanya berjumlah RM23,000 dan bukannya RM25,000 seperti dilaporkan media sebelum ini.

"Mungkin sebelum ini ada orang yang menganggap kos membaiki kubur berkenaan adalah RM25,000 bagi setiap kubur walhal ia hanya RM23,000 dan itu pun kos bagi dua buah kubur.

"Kerja-kerja pembaikan itu hanyalah membaiki bahagian yang rosak sahaja. Jadi kosnya lebih murah," jelasnya.

Pembaikpulihan pusara P. Ramlee yang roboh akibat dihempap pokok pada Mac lalu bakal siap pada Aidiladha ini. Foto: Utusan Malaysia
mStar Online pada Selasa lalu melaporkan Mufti Selangor, Datuk Mohd Tamyes Abd Wahid menyifatkan pembinaan semula pusara P.Ramlee dan Saloma yang mencecah puluhan ribu ringgit itu haram hukumnya dari sisi agama Islam dan satu pembaziran.

Katanya, Islam mengharamkan sesebuah pusara itu dihias secara berlebih-lebihan apatah lagi pengubahsuaian itu dilakukan di atas sebuah tanah wakaf.

Katanya, setiap pusara di tanah wakaf hanya boleh dihias tidak melebihi setengah kaki selain dilarang sama sekali membina makam atau bangunan pusara berbentuk kekal kerana ia mungkin akan diguna semula pada masa akan datang jika tanah sudah penuh.

Pendakwah dan pembimbing jemaah Haji, Ustaz Mohd Hasnil Abu Bakar pula berkata pihak yang terlibat membinanya akan menanggung dosa itu dan bukannya si mati.

Saat bahagia Saloma dan P. Ramlee
Dalam pada itu menjawab mengenai tindakan Finas mengimport batu marmar dari luar negara untuk kerja-kerja pembaikan itu, Afendi berkata, pihaknya berbuat demikian kerana mahu mendapatkan material sama seperti batu nisan asal.

Malah katanya, langkah itu bukanlah satu pembaziran sebaliknya mahu mengekalkan warisan P.Ramlee dan Saloma supaya dapat memudahkan generasi akan datang untuk menziarahi pusara berkenaan.

“Kerja-kerja membaiki pusara berkenaan dijangka selesai sebelum Hari Raya Aidiladha ini dan Finas bercadang untuk mengadakan majlis tahlil selain menjemput keluarga dan kenalan rapat kedua-dua seniman dan seniwati itu,” katanya.

P. Ramlee meninggal dunia pada 29 Mei 1973 akibat serangan jantung manakala Saloma pula meninggal dunia pada 25 April 1983 kerana demam kuning.

Mereka dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam, Jalan Ampang, dekat sini.

No comments:

Post a Comment