Anumax - HQ

Kedai Emas Sri Harmoni

Dapatkan Mainan Serta Keperluan Kanak2 Pada Harga Borong Di Sini..

Monday 21 October 2013

Tanda-Tanda Seseorang Akan Mati


Semua yang hidup pasti akan mati. Seperti proses kematian yang akan dialami oleh setiap makhluk hidup? Kematian itu sendiri boleh datang dari disebabkan sakit, kemalangan atau sebab lain.


Pada keadaan normal seperti orang sakit biasanya seseorang akan menunjukkan gejala yang menunjukkan bahawa hidupnya akan berakhir beberapa minggu lagi seperti dipetik dariMayoclinic 

yaitu:

1. Merasa gelisah.
Seseorang akan merasa tidak tenang serta sukar tidur, selain itu dia akan seringkali menukar kedudukan semasa tidur kerana perasaan gelisah.

2. Menarik diri.
Seseorang tidak ingin lagi terlibat dalam aktiviti sosial ataupun melakukan kegiatan kegemarannya.

3. Sering mengantuk.
Seseorang akan menghabiskan lebih banyak masa untuk tidur.

4. Kehilangan nafsu makan.
Seseorang hanya akan makan dan minum dalam jumlah sedikit dan berbeza dari biasanya.

5. Mengalami lelah ketika bernafas.
Hal ini biasanya terjadi ketika seseorang sedang tidur ataupun terjaga.

6. Luka yang sukar sembuh.
Luka atau jangkitan yang dialami mengalami kesulitan untuk disembuhkan.

7. Pembengkakan.
Pada beberapa orang terjadi pembengkakan di kawasan tangan, kaki atau bahagian badan lain.

Proses kematian mulai berlaku ketika tubuh tidak mendapatkan pengambilan oksigen yang diperlukan untuk boleh bertahan hidup. Sel yang berbeza akan mempunyai kelajuan kematian yang berbeza pula, sehingga panjangnya proses seseorang mati bergantung pada sel-sel yang kekurangan oksigen ini.

Sedangkan otak memerlukan oksigen dalam jumlah yang besar dan sebaliknya mempunyai sedikit oksigen . Sehingga jika pengambilan oksigen berkurang maka akan mengakibatkan kematian sel dalam masa 3-7 minit sahaja.

Beberapa tanda yang ditunjukkan oleh orang yang akan mati adalah lebih banyak tidur, hal ini untuk menjimatkan tenaga yang tinggal sedikit di tubuh. Apabila tenaga tersebut hilang, maka seseorang akan kehilangan nafsu untuk makan ataupun minum. Proses menelan pun menjadi sukar dan mulut akan sangat kering, sehingga memaksa orang yang mati untuk minum akan membuatnya tersedak.

Selain itu orang yang mati akan kehilangan kawalan pada pundi kencing dan ususnya, sehingga seringkali terkencing. Orang akan merasa bingung, gelisah dan tidak tenang kerana tidak dapat bernafas dengan teratur. Apabila sel-sel di dalam tubuh mulai kehilangan sambungan, maka akan mengalami kejang otot.

Kematian akan semakin dekat jika kaki dan tangan terasa dingin dan sedikit membiru akibat terhentinya aliran darah ke kawasan tersebut. Tapi lama-kelamaan akan semakin merebak ke bahagian atas tubuh seperti lengan, bibir dan kuku. Selain itu orang menjadi tidak responsif, walaupun matanya terbuka tapi mempunyai tatapan mata kosong atau tidak melihat sekelilingnya.

Setelah itu pernafasan akan terhenti sama sekali dan diikuti oleh berhentinya kerja jantung, maka secara klinikal orang tersebut sudah mati kerana tidak ada peredaran dan oksigen untuk boleh mencapai sel-sel di tubuh. Namun kematian klinikal boleh dikembalikan melalui proses CPR (nafas bantuan), pemindahan atau ventilator. Tapi jika 4-6 minit selepas kematian klinikal tidak ada perubahan, maka itu ertinya jantung sudah tidak boleh bekerja lagi.

Kerana jantung sudah tidak bekerja, maka secara automatik aliran darah dan oksigen ke seluruh tubuh dan otak juga akan terhenti. Akibat tidak adanya pengambilan oksigen dan darah ke otak, maka dalam hitungan beberapa saat otak juga akan mati dan disitulah akhir dari perjalanan hidup seorang manusia.

No comments:

Post a Comment