Anumax - HQ

Kedai Emas Sri Harmoni

Dapatkan Mainan Serta Keperluan Kanak2 Pada Harga Borong Di Sini..

Saturday 2 November 2013

Gadis Bunuh Diri Kerana Di Buli Di Facebook

Carolina Picchio, gadis yan berasal dari Itali mengakhiri hidupnya dengan cara yang tragis, selepas video yang memaparkan dirinya sedang mabuk beredar luas di Facebook.

Video yang memaparkan perilakunya yang sedang mabuk tersebut tersebar luas di laman sosial terbesar "Facebook". Remaja berusia 14 tahun tersebut berusaha melaporkannya ke Facebook, agar menghapuskan video itu. Namun gagal.

Kesan dari itu, dirinya mendapatkan komen yang merendahkannya dengan kalimat-kalimat kesat. Tidak cuma satu atau dua kali dia di buli, namun terlalu kerap menerima kritikan.

Talita, kakak mangsa, sebelumnya telah memberitahu masalah ini kepada Facebook. Bersama teman-teman Carolina, Talita melaporkan mesej dan komen mengganggu ini kepada laman web ini.

Kerana tidak mendapatkan kata balas dari Facebook, tanpa berfikir panjang Picchio telah mengakhiri hidupnya dengan membunuh diri. Demikian yang dikutip detikINET dari Business Insider, (4/8/2013).

Melihat kes ini, pihak mahkamah Itali merancang untuk menuntut Facebook atas kelalaian yang menyebabkan nyawa orang lain melayang.

Sebelum membunuh diri, Carolina membuat update status terkini. "Maaf, aku sudah tak kuat lagi."

No comments:

Post a Comment