Anumax - HQ

Kedai Emas Sri Harmoni

Dapatkan Mainan Serta Keperluan Kanak2 Pada Harga Borong Di Sini..

Wednesday 25 September 2013

Kembar Siam Nur Shazwanie dan Nur Shazrinie berisiko dibedah kerana berkongsi jantung


Doktor-doktor pakar di Hospital Kuala Lumpur (HKL) tidak akan menjalankan pembedahan bagi memisahkan kembar Siam, Nur Shazwanie dan Nur Shazrinie Zulkifli kerana ia boleh mengakibatkan komplikasi sekali gus membahayakan nyawa kembar tersebut.
Pengarah HKL, Datuk Dr. Zaininah Mohd. Zain berkata, ini kerana kembar tersebut berkongsi satu jantung sekali gus sebarang pembedahan boleh meragut nyawa kedua-dua kembar berkenaan
“Keadaan jantung kembar tersebut adalah tidak normal. Mereka berkongsi satu jantung. Itulah faktor utama mengapa pembedahan tersebut tidak dapat diteruskan,” katanya kepada Kosmo! semalam.
Beliau diminta mengulas perkembangan terkini nasib kembar tersebut yang ditempatkan di Unit Rawatan Rapi HKL sejak semalam untuk rawatan susulan dan kemungkinan menjalani pembedahan pemisahan sekiranya keadaan mengizinkan.
Kembar tersebut yang dilahirkan pada 22 September lalu dibawa ke HKL dari Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) Kuala Terengganu awal pagi kelmarin untuk tujuan tersebut.

No comments:

Post a Comment