Anumax - HQ

Kedai Emas Sri Harmoni

Dapatkan Mainan Serta Keperluan Kanak2 Pada Harga Borong Di Sini..

Saturday 14 September 2013

Petua Untuk Meredakan Sakit Gigi


Sakit gigi adalah rasa sakit pada gigiSakit gigi disebabkan oleh pelbagai masalah pada gigi dan rahang, seperti karies gigi, gingivitis atau penyakit rahang, dan masih banyak lagi. Sakit gigi juga merupakan gejala penyakit jantung, seperti angina. Sakit gigi boleh mengakibatkan penyakit jantung dan stroke.
Sakit gigi biasanya merujuk kepada rasa sakit di sekitar gigi atau rahang terutama sebagai akibat dari keadaan gigi. Dalam banyak kes, sakit gigi disebabkan oleh masalah gigi, seperti rongga gigi, gigi retak, suatu akar gigi terdedah kepada, atau penyakit gusi. Namun, gangguan dari (bersama Temporo-mandibula) sendi rahang juga boleh menyebabkan sakit yang disebut sebagai “sakit gigi”. Tahap keparahan sakit gigi boleh menjadi kronik, tajam dan menyeksakan. Rasa sakit boleh diburukkan lagi dengan mengunyah atau sejuk atau panas. Sebuah ujian lisan menyeluruh, yang merangkumi gigi X-ray, boleh membantu menentukan apakah sakit gigi datang dari masalah gigi atau rahang dan penyebabnya.
1. Bawang Putih – Hancurkan bawang putih dan campurkan dengan garam. Letakkan pada bahagian gigi yang sakit beberapa minit.
2. Cengkih -
a. Rebus cengkih, lebih kurang 2 cengkih untuk segelas air.
b. Buat minyak cengkih. Ambil beberapa biji cengkih, minyak dalam 5 sudu, panaskan beberapa minit. Kemudian jadikan minyak sapu untuk gigi yang sakit.
3. Bawang Merah – Kunyah bawang merah mentah beberapa kali. Tertakluk pada keadaan kesakitan, kalau terlalu sakit, kunyah banyak biji di antara 6 hingga 8 biji sehari.
4. Garam – Kumur air garam ketika sakit gigi. Anda juga letak sedikit garam halus pada ubat gigi. Ia boleh meredakan sakit gigi serta menguatkan gigi anda.
5. Serbuk Lada – Campurkan serbuk lada dengan garam. Seterusnya, gosok pada gigi yang sakit. Ia juga baik untuk anda yang memiliki gigi sensitif.


No comments:

Post a Comment