Anumax - HQ

Kedai Emas Sri Harmoni

Dapatkan Mainan Serta Keperluan Kanak2 Pada Harga Borong Di Sini..

Saturday 16 November 2013

Mesin Suling Air Peluh Menjadi Air Minuman


Untuk menyerlahkan betapa seriusnya masalah kekurangan air bersih di beberapa bahagian di Afrika dan Asia sekumpulan Sweden celik teknologi telah mencipta mesin yang menukar peluh menjadi air minuman. Ianya dinamakan "Sweat Machine" telah diilhamkan oleh teknologi yang digunakan oleh NASA untuk mengitar semula segala-galanya daripada peluh manusia untuk air.

Dibangunkan oleh pasukan jurutera yang diketuai oleh Andreas Hammar, Mesin peluh bekerja dengan mengeluarkan peluh, yang merupakan 99% air, daripada pakaian. Pakaian berpeluh yang dimasukan ke dalam mesin pengering ini, di mana ianya diputar dan diperah bagi setiap penurunan terakhir cecair. Peluh berkumpul kemudian dipanaskan, terdedah kepada cahaya ultra-ungu dan melalui satu siri penapis berteknologi tinggi untuk membuang garam dan bakteria. Pada peringkat akhir proses pembersihan, peluh akan melalui penapis kopi yang mengekalkan mana-mana gentian tekstil tertinggal dari pakaian. Hasilnya ialah air suling sempurna boleh diminum.

Walaupun kapasiti sebenar pengering ini masih belum diketahui, pencipta mengatakan ia mengambil beban penuh baju berpeluh dan seluar pendek untuk menghasilkan segelas air bersih. Minum dari  anda sendiri dan peluh orang lain bunyi menjijikkan, tetapi menurut satu sommelier berani, ia sebenarnya mempunyai rasa manis .

            

No comments:

Post a Comment