Anumax - HQ

Kedai Emas Sri Harmoni

Dapatkan Mainan Serta Keperluan Kanak2 Pada Harga Borong Di Sini..

Saturday 16 November 2013

Ngeri! Tempat Pengumpulan Mayat Puak Agama Zoroaster

Zoroastrianisme adalah sebuah agama dan ajaran falsafah yang diturunkan oleh ajaran Zarathustra yang dalam bahasa Yunani disebut Zoroaster . Zoroastrianisme dahulu kala adalah sebuah agama yang berasal dari daerah Parsi Kuno atau kini dikenali dengan Iran. Di Iran, Zoroastrianisme dikenali dengan sebutan Mazdayasna yaitu kepercayaan yang menyembah kepada Ahura Mazda atau " Tuhan yang bijaksana " .dipetik dari wikipedia

Anda pasti akan terkejut jika baru pertama kali melihat foto- foto ini, beratus-ratus mayat di biarkan membusuk di dalam sebuah bangunan berbentuk lingkaran dan di biarkan di makan oleh burung pemakan bangkai. Dalam pemikiran anda mungkin akan muncul satu pertanyaan "Betulkah itu semua adalah perilaku manusia"? . Bagi kita ini adalah sebuah kejahatan terhadap jasad - jasad manusia, namun ternyata ada agama yang menganggap ini adalah sebuah pemulian terhadap manusia yang sudah meninggal. Demikianlah keyakinan agama Zoroaster yang menganggap api adalah Tuhan mereka.

Memang begitulah , dengan kacamata budaya dan agama yang berbeza sering kita temui hal- hal yang bertentangan terhadap apa yang kita yakini. 

Tempat pemulian mayat tersebut dinamakan " The Tower Of Silence " atau juga di sebut sebagai " Kuil Api " . Agama Zoroaster meyakini bahawa tubuh manusia adalah tidak suci sehingga menurut mereka jasad manusia tidak boleh mengotori bumi dan api , atas dasar alasan tersebut jasad manusia tidak boleh di kuburkan atau di Kremasi. Oleh sebab itu orang yang telah mati mayatnya akan di bawa ke kuil Towers of Silence agar di makan oleh burung pemakan bangkai , burung Nasar . Setelah daging telah habis dimakan oleh burung Nasar dan tinggal sisa-sisa tulang maka tulang tersebut akan di buang ke tengah bangunan.

Dalam foto- foto ini anda akan melihat mayat berada di bibir kuil sedangkan di tengah bangunan adalah tulang - tulang yang dagingnya sudah di makan oleh burung Nasar . Sebuah pemandangan yang  mengerikan! ? "

No comments:

Post a Comment