Anumax - HQ

Kedai Emas Sri Harmoni

Dapatkan Mainan Serta Keperluan Kanak2 Pada Harga Borong Di Sini..

Tuesday 5 November 2013

Tasik Berpuaka Yang Menjadikan Haiwan Bertukar Jadi Batu



Tidak semua tasik berisi air yang tenang, salah satunya sebuah tasik yang mempunyai mistik di Tanzania, Afrika Timur , air dalam tasik membunuh binatang yang yang tenggelam di dalamnya, menjadikannya batu.Aneh bukan ....


 Dengan suhu yang boleh naik menjadi 60 darjah tidak kira waktu , Tasik Natron mempunyai kealkalian yang tinggi akibat pengumpulan abu gunung berapi dari lembah Great Rift .

 Jurugambar Nick Brandt datang ke lokasi , mendokumentasikan bangkai burung dan haiwan kecil yang telah membatu kerana pengapuran , korban tasik yang mistik ini.

Dengan panasnya yang boleh mencapai suhu 60C dan pH yang tinggi , Tasik Natron di Tanzania bukanlah lokasi yang tepat untuk dijadikan tempat bercuti, apalagi didiami , baik manusia mahupun haiwan .



Keadaan lingkungannya yang ganas membuat tasik ini hanya didiami oleh satu jenis ikan, iaitu ikan jenis alkaline tilapia . Ada juga haiwan lain seperti burung yang cuba tinggal di kawasan tasik tersebut, tapi seringkali pantulan cahaya dari langit dari permukaan tasik membingungkan mereka , yang lalu terjatuh lemas dan mati. Bangkai -bangkai mereka yang terjatuh lalu berubah menjadi seperti batu kerana proses kalsiumisasi.





No comments:

Post a Comment