Anumax - HQ

Kedai Emas Sri Harmoni

Dapatkan Mainan Serta Keperluan Kanak2 Pada Harga Borong Di Sini..

Tuesday 4 February 2014

Subhanallah! Inilah Proses Pemasangan Kelambu Kaabah

Subhanallah! Inilah Proses Pemasangan Kelambu Kaabah. Sesiapa yang berpeluang tunaikan haji merupakan satu anugerah Allah SWT yang ternilai.

Sesiapa yang berpeluang tunaikan haji merupakan satu anugerah Allah SWT yang ternilai. Ini kerana tidak semua orang mampu berkunjung ke sana bagi menunaikan rukun Islam yang kelima. Seperti yang kita maklum, kain kiswah ataupun kelambu kaabah ini setiap tahun akan ditukar dengan yang baru. Proses pemasangan kelambu kaabah ini kebiasaannya dibuat pada 9 Zulhijjah. Jom kita lihat gambar di bawah ini.
kaabah2 Subhanallah! Inilah Proses Pemasangan Kelambu Kaabahkaabah3 Subhanallah! Inilah Proses Pemasangan Kelambu Kaabahkaabah4 Subhanallah! Inilah Proses Pemasangan Kelambu Kaabahkaabah5 Subhanallah! Inilah Proses Pemasangan Kelambu Kaabahkaabah6 Subhanallah! Inilah Proses Pemasangan Kelambu Kaabahkaabah7 Subhanallah! Inilah Proses Pemasangan Kelambu Kaabahkaabah8 Subhanallah! Inilah Proses Pemasangan Kelambu Kaabah
Setiap tahun Kiswah lama dikeluarkan, dipotong kecil dan diberikan kepada individu-individu tertentu, pembesar Islam asing yang melawat Saudi dan organisasi-organisasi tertentu. Sebahagian daripada mereka menjual pula bahagian kain mereka sebagai cenderamata Haji. Pada zaman dahulu , Umar bin al -Khattab akan memotong Kiswah menjadi kepingan kecil dan mengedarkannya di kalangan jemaah yang digunakan mereka sebagai tempat perlindungan daripada haba panas di Mekah.
Ketika ini kos untuk menghasilkan sebuah Kiswah adalah SAR 17,000,000 (kira-kira RM 17 juta). Kelambu ini berkeluasan 658m2 dan diperbuat daripada 670 kilogram sutera. Sulaman ini mengandungi 15 kg benang emas. Ia terdiri daripada 47 keping kain dan setiap bahagian adalah 14m panjang dan 101 cm lebar. Kiswah yang dibalut di sekeliling Kaabah diikat dengan cincin tembaga. Sulaman pada kiswah direka manual dengan ayat-ayat Al-Quran secara perlahan-lahan dibantu oleh komputer, sekali gus meningkatkan kelajuan pengeluaran.
kaabah9 Subhanallah! Inilah Proses Pemasangan Kelambu Kaabah
kaabah10 Subhanallah! Inilah Proses Pemasangan Kelambu Kaabahkaabah11 Subhanallah! Inilah Proses Pemasangan Kelambu Kaabahkaabah12 Subhanallah! Inilah Proses Pemasangan Kelambu Kaabah

No comments:

Post a Comment