Anumax - HQ

Kedai Emas Sri Harmoni

Dapatkan Mainan Serta Keperluan Kanak2 Pada Harga Borong Di Sini..

Sunday 22 December 2013

Fakta Kenapa Semut Berhenti Apabila Bertemu Yang Lain

Fakta Kenapa Semut Berhenti Apabila Bertemu Yang Lain
Pernah kah anda memerhatikan semut yang berjalan lalu berhenti apabila bertemu dengan semut yang lain?? Mesti anda tertanya-tanya kenapa ia berbuat demikin.
Apabila seekor semut bertembung di antara satu sama lain, mereka akan saling berhenti dan merapatkan kepala. Namun tahukah kita apakah sebenarnya yang serangga ini lakukan?
Jika kita perasan, semut merupakan serangga yang sering bergerak dalam satu barisan yang panjang. Ada kalanya, jika seekor semut itu bergerak secara solo, dan bertembung pula dengan semut yang lain, kita akan dapat melihat mereka akan berhenti untuk beberapa ketika. Namun mengapa ini terjadi? Adakah mereka sedang menyapa di antara satu sama lain.
.C. Schneirla, seorang penyelidik di New York University, pernah mengadakan percubaan dengan semut dimana ia mengambil seekor semut lalu diletakkan dalam tempat yang berisi makanan.
Dan kemudian semut lain diletakkan dalam tempat yang berisi semut-semut musuh. Kemudian kelakuan kedua-dua semut ini diamati terutama ketika bertemu dengan semut lain dalam perjalanannya.
Dari penyelidikan itu, Schneirla menyimpulkan bahawa zat kimia yang dikeluarkan dari makanan ataupun dari musuh semut akan melekat pada semut itu. Ketika bertemu dengan semut lain, semut ini akan saling menyapa (bersentuhan).
Maka, dengan saling menyapa inilah zat kimia dari semut tersebut akan memberi tau rakannya (melalui antena di kepala semut)apakah di lingkungan sekitarnya ada makanan atau ada musuh.
Setiap kejadian, ada hikmah disebaliknya. Wallahualam.

No comments:

Post a Comment