Anumax - HQ

Kedai Emas Sri Harmoni

Dapatkan Mainan Serta Keperluan Kanak2 Pada Harga Borong Di Sini..

Saturday 21 December 2013

Tradisi Memaki Pokok Besar Agar Mati Dan Mudah Ditebang..

Tradisi Memaki Pokok Besar Agar Mati Dan Mudah Ditebang
Ada sebuah teradisi unik di kepulauan Solomon yakni tradisi mejerit kepada pokok yang besar agar mati dan mudah ditebang.
Masyarakat kepulauan Solomon, yang letaknya di Pasifik Selatan mempunyai tradisi yang aneh dan unik dalam membunuh pokok yang besar yang akan mereka tebang, jika ada pokok besar yang sukar ditebang dengan kapak maka pohon tersebut akan dijerit sambil dihina beramai ramai.
Jeritan yang dilakukan oleh masyarakat Solomon kepada pokok besar ini adalah agar pokok besar tadi cepat mati dan mudah ditebang untuk diambil kayunya.
Ketika ada sebuah pokok besar yang sukar ditebang maka satu orang yang mempunyai keberanian tinggi akan menaiki pokok tersebut hinga sampai kemuncaknya , orang yang berada di puncak ini akan menjadi pemimpin bagi orang yang ada di bawah pokok yang sudah berkumpul untuk menjerit dan memaki pokok besar tadi .
Nantinya orang yang ada dipuncak pokok ini akan jerit sekuat-kuatnya dengan nada hinaan terhadap pokok besar ini dan akan diikuti oleh orang orang yang ada di bawah pokok tadi .
Mereka akan menghina dan menjerit kepada pokok besar ini selama 40 hari secara berturut turut dan hasilnya selepas 40 hari pokok besar dan kukuh ini akan mula layu dan akhirnya mati setelah mati maka masyarakat akan mudah menumbangkan pokok besar tadi .
Masyarakat Solomon percaya dengan nada makian dan hinaan yang diucapkan dengan keras maka akan perlahan lahan membunuh roh yang ada di dalam makhluk hidup termasuk roh yang ada di dalam pokok besar sekalipun .
P/S: macam-macam karenah lah kan.. kasihan kat pokok tue, mati di maki-maki.. icon sad Tradisi Memaki Pokok Besar Agar Mati Dan Mudah Ditebang

No comments:

Post a Comment