Anumax - HQ

Kedai Emas Sri Harmoni

Dapatkan Mainan Serta Keperluan Kanak2 Pada Harga Borong Di Sini..

Sunday 22 December 2013

SubhanaAllah! Budak Ini Dapat Melihat Dalam Gelap

SubhanaAllah! Budak Ini Dapat Melihat Dalam Gelap
Manusia biasanya memerlukan cahaya untuk melihat sesuatu dengan jelas, terutamanya ketika malam. Namun, tidak bagi Nong Yousui. Kanak-kanak yang berasal dari Dahua, China, ini dilahirkan dengan mata biru cerah dan boleh melihat jelas di dalam gelap seperti mata kucing.
Mata biru cerah Nong bukan hanya membuatkannya unik, malah gurunya juga mendakwa mata Nong berubah menjadi bersinar dan berwarna hijau neon ketika disuluh dengan lampu.
Seorang wartawan tempatan dari China telah menjalankan satu ujian bagi menguji kemampuan Nong.
Nong telah diminta untuk duduk di dalam bilik yang gelap gelita. Menakjubkan, Nong berjaya menyelesaikan semua ujiannya dan membuktikan bahawa penglihatannya pada waktu malam atau dalam keadaan gelap sama dengan penglihatan pada waktu siang.
SubhanaAllah Budak Ini Dapat Melihat Dalam Gelap 2 SubhanaAllah! Budak Ini Dapat Melihat Dalam Gelap
Para saintis mendedahkan bahawa kejadian ini amat sukar dipercayai. Penglihatan malam atau night vision hanya dimiliki oleh haiwan tertentu, seperti kucing dan harimau.
Keadaan ini mungkin berlaku kerana adanya lapisan nipis sel yang dikenali sebagai Tapetum Lucidum di dalam mata Nong.
Dan sehingga sekarang, kelebihan luarbiasa ini masih belum diketahui puncanya secara pasti bagaimana lapisan ini boleh dimiliki oleh manusia.
Namun menurut James Reynolds, seorang doktor pakar mata kanak-kanak di State University of New York, ada mutasi genetik tunggal yang mungkin boleh membentuk tapetum lucidum sepenuhnya pada manusia dan berfungsi dengan baik walaupun sangat jarang berlaku.
Ini kerana kemampuan seperti ini memerlukan mutasi dari generasi ke generasi dan tidak boleh terjadi dalam mutasi tunggal.
“Kira-kira 2 minggu selepas dia lahir, saya diberitahu bahawa matanya berbeza.
Kami kemudian membawa Nong ke hospital dan doktor mengatakan kepada saya supaya tidak bimbang kerana seiring dengan pertambahan usia, matanya akan berhenti bersinar dan akan berubah menjadi hitam seperti orang lain, tapi kenyataannya , mata Nong tidak bernah berubah, ” kata ayah Nong. -Daily Mail.
P/S: semuanya adalah ketentuan Ilahi.. SubhanaAllah..

No comments:

Post a Comment