Anumax - HQ

Kedai Emas Sri Harmoni

Dapatkan Mainan Serta Keperluan Kanak2 Pada Harga Borong Di Sini..

Monday 23 December 2013

SubhanaAllah!! Titisan Hujan Mampu Mengegarkan Tanah

SubhanaAllah!! Titisan Hujan Mampu Mengegarkan Tanah
Pada tahun 1827 seorang saintis Inggeris, Dr Brown, dalam penyelidikannya telah menemui bahawa air hujan akan menyebabkan perubahan berlaku pada tanah.
Titisan-titisan hujan ini akan mewujudkan getaran serta menyebabkan molekul tanah bergoncang.
Tanah mengandungi pelbagai molekul yang terdiri daripada bijih-bijih oksida yang mampat antara satu sama lain. Ketika hujan turun, pergeseran bijih-bijih ini akan mewujudkan arus elektrik kerana ia mungkin terdiri daripada jenis-jenis mineral yang berbeza.
Bijih-bijih mineral ini akan ter’ion’ dengan sendiri melalui tindak balas pergerakan itu. Jika terdapat penurunan arus elektrik dalam molekul-molekul tersebut, ia akan berubah menjadi ion positif. Manakala, sekiranya arus elektrik dikesan meningkat dalam molekul-molekul mineral berkenaan, ia berubah menjadi ion negatif.
Menurut Dr. Brown, secara faktanya ketika hujan membasahi bumi, molekul-molekul ion ini akan bergegar. Dan apabila titisan hujan menyimbah tanah daripada arah yang berbeza, gegaran dan goncangan molekul-molekul ion yang asalnya mampat akan merenggangkan jarak bijih-bijih.
Liang-liang yang terbentuk di antara mineral tersebut akan menyerap air hujan dan mengumpul air pada satu lapisan tertentu.
Dengan kata lain, molekul-molekul ini akan bertindak sebagai agen pengumpul mineral dan air di dalam tanah. Tumbuhan pula akan menyerap sumber air dan mineral ini melalui akar sebagai sumber makanan mereka.
Sekiranya molekul pengumpul ini tidak terbentuk, air akan terus menyusup ke dalam tanah dan tumbuh-tumbuhan akan mati dalam tempoh seminggu. Proses itu kata Dr. Brown, berlaku dalam satu aturan yang kompleks dan sangat sistematik.
Penemuan itu telah dilakukan oleh Dr. Brown ketika mana beliau cuba untuk mencari jawapan sebenar bagaimana sumber air boleh terkumpul di dalam tanah. Dan, hasil penyelidikan itu telah dikenali oleh komuniti saintis dunia dengan nama Brownian Motion yang diberikan sempena nama Dr. Brown sendiri.
Di sebalik teori yang dikemukakan oleh Dr. Brown, Al-Qur’an juga sebenarnya turut menyentuh tentang perkara ini.
Kitab suci umat Islam yang diwahyukan pada abad ke-7 itu telah menerangkan dengan jelas bagaimana proses pergerakan tanah dan penyerapan air berlaku.
Sepotong ayat daripada surah Al-Hajj, ayat 5 sudah cukup untuk menerangkan kesahihan itu.
Firman Allah yang bermaksud; “…dan kamu melihat Bumi kering, kemudian ketika Kami menurunkan air ke atasnya, ia bergetar (ih’tazzat) dan menelannya (warabat), lalu menumbuhkan tumbuhan dari setiap pasangan yang indah…”, (Surah Al-Hajj ayat 5).
Melalui ayat ini, Allah bukan sekadar menerangkan pergerakan tanah yang berlaku, tetapi penerangannya merangkumi keseluruhan proses yang dikenali sebagai Brownian Motion itu.
Air hujan yang mencurah daripada ketinggian yang mumungkinkannya mencapai tahap kelajuan sehingga 46.8 kilometer sejam. Dengan kelajuan ini, ditambah lagi dengan sifat air hujan sebagai cecair, akan menyebabkan hentaman momentum berlaku dengan cukup kuat. Seterusnya, hentaman itu akan membuatkan molekul-molekul tanah bergetar dan bergerak.
Getaran tanah ini bukanlah sesuatu yang dapat dirasakan oleh panca indera manusia. Tidak seperti gempa bumi, pergerakan molekul ini berlaku sangat halus dalam jangka waktu yang cepat.
Pada tahap kedua, kata kuncinya adalah perkataan warabat yang membawa maksud menelan. Dalam ayat ini, Allah mengumpamakan proses penyerapan air itu dengan perkataan ‘menelan’ – seperti air yang ditelan tanah.
Kadar kemampuan tanah untuk ‘menelan’ air ini bergantung kepada partikel tanah itu sendiri. Semakin kecil partikel pembentukan tanah, semakin besar tenaga yang diperlukan oleh air untuk melewati partikel tanah tersebut.
Sebagai contoh, tanah berpasir adalah jenis tanah yang paling menyerap air, manakala tanah liat pula adalah karekter tanah yang paling sukar untuk menyerap air.
Pada tahap ketiga pula, Allah menerangkan tentang tumbuhan yang tumbuh di atas tanah, serta menyerap air sumber mineral yang terkandung di dalamnya. Dan, ketiga-tiga tahap ini mempunyai penjelasan yang sama dengan teori Brownian Motion yang dikemukakan oleh Dr. Brown pada tahun 1827.
Jelas sekali, fakta mengenai pergerakan tanah yang disebabkan oleh air hujan ini telah terlebih dahulu diterangkan oleh Al-Qur’an 1,400 tahun yang lalu.
Ia adalah bukti sahih bahawa Al-Qur’an adalah wahyu yang diturunkan oleh Maha Pencipta.

No comments:

Post a Comment