Anumax - HQ

Kedai Emas Sri Harmoni

Dapatkan Mainan Serta Keperluan Kanak2 Pada Harga Borong Di Sini..

Sunday 22 December 2013

Ketahui Hukum Memakai Topi Santa Claus

Ketahui Hukum Memakai Topi Santa Claus
Apabila hampir tiba perayaan Hari Krismas, banyak barangan seperti pokok krismas, baju santa claus dan sebagainya di jual. Tidak terkecuali topi-topi santa claus untuk penganut agama Kristian dijual untuk merayakannya.
Tetapi tidak terkecuali orang Islam sendiri yang memakainya, sama ada disuruh oleh majikan atau sekadar suka-suka. Tapi tahukah anda hukum pakai topi santa claus ni?
Menurut Mufti Johor Datuk Tahrir Shamsuddin. Umat Islam tidak digalakkan memakai pakaian atau perhiasan yang menyamai ‘Santa Claus’ kerana ia bercanggah dengan seruan Nabi Muhammad saw.
Ketahui Hukum Memakai Topi Santa Claus 2 Ketahui Hukum Memakai Topi Santa Claus
Katanya, kebanyakan umat Islam di negara ini tidak sedar dan kurang pengetahuan mengenai ilmu agama hingga menyebabkan mereka turut serta meraikan perayaan Krismas yang disambut penganut kristian. Setiap kali menjelang 25 Disember, ada antara orang Islam memakai pakaian itu.
Bagi saya, hukumnya haram kerana ia boleh mempengaruhi dan memesongkan akidah seseorang Islam itu. Saya ada menerima aduan daripada orang ramai yang prihatin mengenai perkara ini malah ada yang meluahkan perasaan sedih kerana ada segelintir masyarakat Islam sanggup berpakaian seperti Santa Claus.
Wallahualam. Jauhi perkara yang mungkar… icon smile Ketahui Hukum Memakai Topi Santa Claus

No comments:

Post a Comment