Anumax - HQ

Kedai Emas Sri Harmoni

Dapatkan Mainan Serta Keperluan Kanak2 Pada Harga Borong Di Sini..

Sunday 22 December 2013

Ngeri!! Kaum Ini Amalkan Potong Jari Wanita

Mungkin ini merupakan salah satu tradisi paling ekstrim yang pernah saya tahu, tradisi potong jari ini dilakukan oleh suku dani di papua, tradisi potong jari ini dilakukan sebagai perwujudan kesedihan masyarakat suku dani pada acara pengebumian, selain memotong jari, mereka juga melumuri wajah mereka dengan abu dan tanah liat, sebagai ungkapan kesedihan.

Perlu diketahui tradisi ekstrim potong jari pada suku dani ini lebih banyak dilakukan oleh kaum wanita nya sebagai perwujudan rasa sedih dan penyesalan mereka .. Menurut Keyakinan suku dani. Jika orang yang meninggal dianggap kuat, diyakini bahawa roh-roh mereka akan mengandungi kekuatan sama juga.
Ngeri Kaum Ini Amalkan Potong Jari Wanita Ngeri!! Kaum Ini Amalkan Potong Jari Wanita
Dalam rangka untuk menenangkan dan mengusir roh-roh, beberapa amalan mengejutkan diikuti. Gadis yang berkaitan dengan si mayat mempunyai bahagian atas jari-jari mereka dipotong. Sebelum dipotong, jari-jari akan terikat dengan rentetan untuk lebih dari 30 minit. Setelah amputasi, hujung jari dibenarkan untuk kering, sebelum ianya dibakar dan abunya dikuburkan dalam sebuah kawasan khas.
Penjelasan lain yang ditawarkan untuk ritual pemotongan jari adalah bahawa rasa sakit fizikal melambangkan penderitaan dan rasa sakit kerana kehilangan orang yang dicintai. Dalam kes-kes seperti itu, jari akan dipotong oleh ahli-ahli keluarga terdekat, seperti ibu, ayah atau saudara. Dalam ritual aneh yang sama, hujung jari kelingking bayi juga digigit oleh ibu mereka.
Ngeri Kaum Ini Amalkan Potong Jari Wanita 2 Ngeri!! Kaum Ini Amalkan Potong Jari Wanita
Ini mungkin berasal dari masa apabila bayi baru lahir kebanyakan meninggal, dari beberapa penyebab. Harapannya adalah bahawa dengan menggigit hujung jari, bayi akan berbeza dari yang lain, dan mungkin akan, hidup lebih lama.
Amalan ini telah dilarang dalam beberapa tahun terakhir. Namun, wanita tua dari suku dani papua ini banyak yang terlihat mempunyai jari yang telah terpotong kerana tradisi ekstrim ini.

No comments:

Post a Comment