Anumax - HQ

Kedai Emas Sri Harmoni

Dapatkan Mainan Serta Keperluan Kanak2 Pada Harga Borong Di Sini..

Friday 6 December 2013

Kisah Sedih Budak 12 Tahun Dalam Gelembung Plastik


David Phillip Vetter adalah seorang budak dari Shenandoah, Texas, Amerika Syarikat yang mengalami penyakit yang jarang genetik yang kini dikenali sebagai gabungan sindrom kekurangan imun teruk (SCID). Terpaksa hidup dalam persekitaran yang steril, beliau menjadi popular di media sebagai budak dalam gelembung plastik.

Anak pertama dari keluarga ini meninggal dunia tujuh bulan selepas kelahiran. Doktor berkata bahawa bayi lelaki telah dilahirkan dengan timus rosak, kelenjar yang penting dalam fungsi sistem imun, disebabkan keadaan genetik, SCID. Setiap anak dari pasangan itu yang hamil mungkin akan mempunyai peluang 50% daripada mewarisi keadaan yang sama. Doktor dari Baylor College of Medicine memberitahu penyaring bahawa jika mereka mempunyai anak lain dengan SCID, kanak-kanak itu boleh diletakkan dalam pengasing steril sehingga pemindahan sumsum tulang boleh dilakukan, dengan menggunakan kakak tua, Katherine, sebagai penderma.

Satu kepompong khas disterilkan katil telah bersedia untuk David pada kelahirannya. Kurang daripada 10 saat selepas dilahirkan dari rahim ibunya, David dimasukkan kedalam gelembung plastik bebas kuman persekitaran yang akan menjadi rumah bagi kebanyakan hidupnya.

Para doktor telah memutuskan bahawa pemindahan sumsum tulang mungkin memberikan sistem imun David, namun mereka telah dijangka bahawa kakak David, Katherine, akan menjadi penolakan(tidak serasi).  Kini, apa yang telah ditubuhkan sebagai penyelesaian sementara telah menjadi rumahnya, dan kerana dia membesar, -artikel ini disusun kembali oleh www.malaysiasensasi.net mereka terpaksa memperuntukkan bilik hospital di mana dia boleh hidup. Seperti tahun-tahun berlalu, David berpindah ke persekitaran yang lain di hospital, setiap satu yang lebih besar.


Para penyelidik dan ibu bapanya cuba untuk memberinya kehidupan seperti biasa yang mungkin: dia mempunyai pendidikan formal dan menonton TV (Hospital yang diberikan kepadanya dengan set televisyen kecil dalam gelembung). Walau bagaimanapun, dia rindu untuk dunia luar bahawa dia dapat melihat ke luar tingkap dan di televisyen. Beliau berkata pada satu ketika: “Apa sahaja yang saya lakukan bergantung kepada apa yang orang lain memutuskan saya lakukan Mengapa sekolah Mengapa anda membuat saya belajar untuk membaca Apa yang baik ia akan lakukan saya tidak akan pernah mampu untuk berbuat apa-apa anyway Jadi?. mengapa? Anda beritahu saya mengapa. ”

Apabila David berumur empat tahun, dia didapati telah mencucuk lubang dalam kepompong menggunakan jarum yang ditinggalkan dalam . pekara ini membuatkan doktor untuk terpaksa memberitahu David mengenai kuman dan keadaan khas Daud buat kali pertama. Sehingga dia berusia lima tahun, beliau mula memahami perbezaan nya dan ditakuti apa pilihan yang terhad masa depan dipegang , perasaan keterasingan dan keperluan yang meningkat untuk menjadi sopan dan patuh supaya tidak mendedahkan kemarahan beliau.

Air, udara, makanan, lampin, pakaian, semua telah dibasmi kuman dengan agen pembersihan khas sebelum memasuki kepompong. Beliau telah dikendalikan hanya melalui sarung tangan plastik khas yang dilampirkan kepada dinding. www.malaysiasensasi.net Sebelum apa-apa yang boleh masuk ke dalam gelembung, tambahan dan label akan dikeluarkan, produk akan diletakkan di dalam ruang yang dipenuhi dengan gas oksida etilena selama empat jam pada 140 darjah Fahrenheit (60 ˚ C), dan yang diudarakan kemudian untuk tempoh satu hingga tujuh hari sebelum ia akhirnya boleh pergi dalam gelembung.


Gelembung mempunyai motor yang sangat kuat yang akan memastikan ia mengembung, yang menjadikan ia sukar bagi David untuk perbualan dan untuk orang-orang yang mendengar .
Menjelang 1974 sekitar umur 3 tahun, David boleh menghabiskan sehingga dua atau tiga minggu pada satu masa di rumah ibu bapanya di Conroe, Texas dalam gelembung ditubuhkan untuk beliau di sana. Apabila dia berada di rumah, kakaknya akan tidur di dalam bilik yang tinggal di sebelah gelembung. Kedua-dua adik-beradik yang rapat, walaupun mereka kadang-kadang walaupun mempunyai pergaduhan fizikal dan shoving perlawanan menggunakan sarung tangan ke gelembung. Sekali, www.malaysiasensasi.net David menumbuk Katherine menggunakan sarung tangan dan kemudian pergi ke sisi lain gelembung, di mana beliau tidak boleh dicapai dengan sarung tangan. Walau bagaimanapun, di akhir Katherine akan mempunyai kelebihan dalam perselisihan mereka: dia boleh mengancam untuk mencabut gelembung.

Selepas bertahun-tahun, keadaan David menjadi tidak tertanggung. Harapan kecil untuk mencari penawar masih sama seperti ketika dia masih bayi. Doktor takut bahawa sebagai seorang remaja, dia akan menjadi lebih tidak menentu dan tidak terkawal. Kerajaan AS bercakap tentang memotong pembiayaan penyelidikan kerana ia tidak menunjukkan keputusan dan terdapat perdebatan yang semakin meningkat ke atas etika eksperimen itu, dengan pendapat umum menjadi kurang menyokong projek. Sejumlah lebih daripada $ 1.3 juta telah dibelanjakan pada penjagaan David.

Pada tahun 1983, pada nasihat trio asal doktor yang telah menggalakkan mereka untuk David di tempat pertama, ibu bapa Daud memutuskan untuk membenarkan pasukan perubatan beliau untuk melaksanakan pemindahan sumsum tulang , dengan sumsum yang didermakan oleh Katherine kakaknya. Percubaan untuk mencari penderma sumsum tulang yang dipadankan sejak kelahirannya telah gagal, dan kemajuan baru-baru ini telah dibuat dalam operasi sumsum tulang . Baylor difilemkan operasi terhadap hasrat David, dan sumsum telah diberikan kepada David melalui talian intravena berjalan ke dalam gelembung.


Operasi 1984 pemindahan berjalan dengan lancar, dan untuk beberapa bulan berharap adalah tinggi bahawa David akan dapat meninggalkan gelembung. Walau bagaimanapun, beberapa bulan selepas pembedahan, David menjadi sakit buat kali pertama dalam hidupnya, dia mula mengalami cirit-birit, demam dan muntah-muntah teruk dari pendarahan usus. Gejala-gejala ini adalah begitu teruk bahawa David terpaksa dikeluarkan daripada gelembung untuk rawatan. Dalam respons kepada soalan langsung dari bapanya sama ada dia ingin untuk dibawa keluar dari gelembung, David menjawab, “Ayah, saya akan bersetuju dengan apa-apa untuk berasa lebih baik.” Daripada gelembung, beliau terus mendapat sakit yang lebih teruk dan dalam keadaan koma; ibunya dapat menyentuh kulitnya untuk kali pertama dan terakhir sebelum dia meninggal dunia. Beliau meninggal dunia pada 22 Februari, 1984 limfoma Burkitt pada usia 12 tahun.

No comments:

Post a Comment