Anumax - HQ

Kedai Emas Sri Harmoni

Dapatkan Mainan Serta Keperluan Kanak2 Pada Harga Borong Di Sini..

Monday 13 January 2014

Berita Palsu Adila Hussin McGhee Murtad Peluk Kristian

Berita palsu Adila Hussin McGhee atau Aidila Hanani dituduh murtad peluk agama kristian. Warga Malaysia yang dikenali sebagai Aidila Hanani telah mencetuskan kontroversi apabila dia dituduh murtad dan menjadi pendakwah kristian di sebuah gereja di Amerika Syarikat. Semua salah faham ini bermula apabila Adila telah menerima jemputan dari pihak gereja disana untuk memberi ceramah tentang budaya di Malaysia. Namun, pihak gereja berkenaan mengeluarkan sebuah artikel dalam penerbitan mingguannya yang mendakwa Aidila atau lebih dikenali sebagai Adila Mcghee telah memeluk agama kristian dan menjadi pendakwah di gereja berkenaan. Berikutan itu, isu Adila Murtad telah tersebar dilaman sosial dan memberi impak khususnya di Malaysia.



Petikan Fitnah Yang Tersebar Di Laman Sosial



Biodata Adila Hussin McGhee aka Aidila Hanani

Nama Sebenar: Aidila Hanani/ Adila Hussin

Umur: 43 Tahun

Pekerjaan: Tenaga pengajar Bahasa Melayu di Diplomat Language Center di Washington DC

Asal: Ipoh Perak

Pendidikan: Kolej Islam Klang (KIK) Selangor,  Universiti Kebangsaan Malaysia

Nama Suami: F Mcghee

Punca Sebenar Adila Hussin McGhee aka Aidila Hanani Dituduh Murtad

Khabar angin mula tersebar selepas dia menghadiri sebuah program komuniti yang diadakan di sebuah gereja di kawasan kediamannya. Beberapa minggu selepas itu gereja berkenaan mengeluarkan sebuah artikel dalam penerbitan mingguannya yang mendakwa Aidila atau lebih dikenali sebagai Adila Mcghee telah memeluk agama kristian dan menjadi pendakwah di gereja berkenaan.

Ia sebenarnya silap faham gereja dan penulis artikel berkenaan mengenai kehadiran saya ke sana. Saya ingin tegaskan saya diundang ke program komuniti itu sebagai salah seorang penceramah untuk berkongsi cerita mengenai cara hidup masyarakat pelbagai kaum dan agama di Malaysia.

Adila dan suaminya F McGhee sudah menghubungi pengurusan gereja yang menjemputnya memberi ceramah mengenai Malaysia itu, untuk berbincang tentang penulisan tersebut agar dapat membersihkan namanya.

No comments:

Post a Comment