Anumax - HQ

Kedai Emas Sri Harmoni

Dapatkan Mainan Serta Keperluan Kanak2 Pada Harga Borong Di Sini..

Saturday 25 January 2014

Wadi Al-Salam Kawasan Tanah Perkuburan Terbesar Di Dunia

Wadi Al-Salam Kawasan Tanah Perkuburan Terbesar Di Dunia

Wadi Al-Salam (Lembah Damai), adalah sebuah kawasan perkuburan Syiah yang terletak di kota suci Najaf, Iraq.
Kawasan perkuburan itu meliputi area seluas 1485.5 hektar dan menjadi rumah bagi jutaan manusia yang dimakamkan di sana. Najaf sendiri adalah salah satu kota terbesar di Iraq, dengan populasi mencapai 600,000 orang.
Namun kerana jumlah mayat yang dikebumikan di Wadi Al-Salam bertambah banyak, kawasan itu diperbesarkan lagi sehingga 10 km di sepanjang lembah. Menariknya lagi, Wadi Al-Salam juga merupakan satu-satunya tanah perkuburan di dunia, di mana proses pengebumian masih terus berjalan sejak lebih dari 1400 tahun yang lalu.
Banyak nabi, raja, bangsawan dan sultan bersemadi di pemakaman ini, termasuk dari Nabi Hud, Nabi Saleh, dan Ayatullah Sayyid Muhammad Baqir al-Sadr, serta Ali bin Abi Thalib.

Wadi Al Salam Kawasan Tanah Perkuburan Terbesar Di Dunia9 Wadi Al Salam Kawasan Tanah Perkuburan Terbesar Di DuniaWadi Al Salam Kawasan Tanah Perkuburan Terbesar Di Dunia11 Wadi Al Salam Kawasan Tanah Perkuburan Terbesar Di DuniaWadi Al Salam Kawasan Tanah Perkuburan Terbesar Di Dunia8 Wadi Al Salam Kawasan Tanah Perkuburan Terbesar Di DuniaWadi Al Salam Kawasan Tanah Perkuburan Terbesar Di Dunia7 Wadi Al Salam Kawasan Tanah Perkuburan Terbesar Di DuniaWadi Al Salam Kawasan Tanah Perkuburan Terbesar Di Dunia3 Wadi Al Salam Kawasan Tanah Perkuburan Terbesar Di DuniaWadi Al Salam Kawasan Tanah Perkuburan Terbesar Di Dunia4 Wadi Al Salam Kawasan Tanah Perkuburan Terbesar Di DuniaWadi Al Salam Kawasan Tanah Perkuburan Terbesar Di Dunia5 Wadi Al Salam Kawasan Tanah Perkuburan Terbesar Di DuniaWadi Al Salam Kawasan Tanah Perkuburan Terbesar Di Dunia6 Wadi Al Salam Kawasan Tanah Perkuburan Terbesar Di Dunia 
Wadi Al-Salam memiliki makam yang dibangun dengan batu bata dan simen dengan tingkat yang berbeza. Dan umumnya, mayat yang berasal dari keluarga kaya memiliki makam berkubah. Di sini, anda juga dapat menemui pemakaman bawah tanah.

Ketika perang Iraq pada tahun 2003, pejuang bersenjata Iraq sering menggunakan pemakaman ini sebagai tempat bersembunyi dan mengintai musuh. Tentera Amerika tidak dapat memasuki daerah tersebut kerana Wadi Al-Salam dipenuhi jalur berliku dan makam bawah tanah.

No comments:

Post a Comment