Anumax - HQ

Kedai Emas Sri Harmoni

Dapatkan Mainan Serta Keperluan Kanak2 Pada Harga Borong Di Sini..

Saturday 25 January 2014

Menakjubkan! Sebatang Pokok Cili Berbuah 2000 Biji Cili

Menakjubkan! Sebatang Pokok Cili Berbuah 2000 Biji Cili

 Rekod yang unik kembali tercipta dari wanita berasal dari eropah . Seorang wanita di sana berjaya membuat pokok cilinya tercatat sebagai yang paling banyak berbuah di dunia . Bagaimana tidak ? Ada lebih dari 2 ribu cili di sebatang pokok .

Istimewanya , cili yang ditanamkan Joy Michaud itu bukan sembarangan melainkan jenis Dorset Naga . Cili berasal dari Bangladesh ini diiktiraf sebagai yang paling pedas di dunia pada 2006 lalu . Joy memasuki cabaran menanamkann Dorset Naga sebanyak 1000 buah , namun yang didapat malah jauh dari perkiraan ketika juri World Record mengira .
Menakjubkan Sebatang Pokok Cili Berbuah 2000 Biji Cili2 Menakjubkan! Sebatang Pokok Cili Berbuah 2000 Biji CiliMenakjubkan Sebatang Pokok Cili Berbuah 2000 Biji Cili3 Menakjubkan! Sebatang Pokok Cili Berbuah 2000 Biji CiliMenakjubkan Sebatang Pokok Cili Berbuah 2000 Biji Cili4 Menakjubkan! Sebatang Pokok Cili Berbuah 2000 Biji Cili
Bersama Michael , suami kepada Joy berjaya menghasilkan 2.407 buah cili di sebatang pokok setinggi 1.5 meter . Jika ditunaikan maka nilai seluruh cili itu adalah 900 Poundsterling atau Rp 16.7 juta . Pasangan yang tinggal di West Bexington itu memang menanamkan cili kerana mempunyai program pembiakan bahan sambal tersebut .
” Ini sangat luar biasa jika memikirkan seberapa panas tanaman ini . Yang pernah kami tanam paling banyak sekitar 700 , ” kata Joy . ” Tahun ini tuaian Dorset Naga dijangka mencapai level pedas 1,22 juta Scoville . “

No comments:

Post a Comment