Anumax - HQ

Kedai Emas Sri Harmoni

Dapatkan Mainan Serta Keperluan Kanak2 Pada Harga Borong Di Sini..

Saturday 25 January 2014

Pulau di Senegal Terbentuk Dari Jutaan Cengkerang Kerang

Pulau di Senegal Terbentuk Dari Jutaan Cengkerang Kerang

Sebuah pulau biasanya mempunyai elemen yang dominan pada geografi , begitu pun dengan pulau yang satu ini . Pulau di Senegal ini mempunyai elemen unik iaitu pulau ini diliputi cengkerang lautan.
Pulau unik tersebut terletak di hujung garis pantai Petite Cote . Di sana terdapat kehidupan kampung nelayan yang jauh dari bandar bernama Joal – Fadiouth . Joal berada di pulau utama sedangkan Fadiouth di seberangnya yang dihubungkan dengan jambatan kayu sepanjang 400 meter .
Pulau di Senegal Terbentuk Dari Jutaan Cengkerang Kerang2 Pulau di Senegal Terbentuk Dari Jutaan Cengkerang KerangPulau di Senegal Terbentuk Dari Jutaan Cengkerang Kerang3 Pulau di Senegal Terbentuk Dari Jutaan Cengkerang KerangPulau di Senegal Terbentuk Dari Jutaan Cengkerang Kerang4 Pulau di Senegal Terbentuk Dari Jutaan Cengkerang KerangPulau di Senegal Terbentuk Dari Jutaan Cengkerang Kerang5 Pulau di Senegal Terbentuk Dari Jutaan Cengkerang KerangPulau di Senegal Terbentuk Dari Jutaan Cengkerang Kerang6 Pulau di Senegal Terbentuk Dari Jutaan Cengkerang Kerang
Keunikannya adalah seluruh bahagian Fadiouth benar – benar diperbuat daripada cengkerang . Di seluruh pulau kelihatan dengan jelas bekas cengkerang kerang , terhampar di jalanan hingga menjadi perhiasan rumah penduduk . Bahkan Fadiouth terkenal dengan kubur yang juga diperbuat daripada cengkerang kerang .
Selama lebih dari 100 tahun penduduk Fadiouth menangkap kerang dan mengambil dagingnya . Maka cengkerangnya yang sudah tak terpakai dibuang hingga terkumpul membentuk sebuah pulau tersendiri . Longgokkan cengkerang kerang selama beratus-ratus tahun itu dijalin dengan akar pokok bakau hingga menjadi stabil .

No comments:

Post a Comment