Anumax - HQ

Kedai Emas Sri Harmoni

Dapatkan Mainan Serta Keperluan Kanak2 Pada Harga Borong Di Sini..

Thursday 23 January 2014

Misteri Api Abadi Tidak Pernah Terpadam Sejak 4,000 Tahun Lalu

Misteri Api Abadi Tidak Pernah Terpadam Sejak 4,000 Tahun Lalu

Fenomena alam memang kadang tidak boleh diterima oleh akal manusia . Tuhan mencipta sesuatu tanpa boleh kita duga sebelumnya . Salah satu fenomena alam yang mungkin pernah anda dengar adalah tentang api abadi .
Disiarkan dari amusingplanet.com , adalah Baba Gurgur sebuah lombong minyak yang besar dekat bandar Kirkuk . Lombong yang pertama kali ditemui di Iraq Utara pada tahun 1927 ini mempunyai api abadi . Api abadi yang terletak di tengah ladang ini dipercayai telah ada sejak 4000 tahun yang lalu .
Misteri Api Abadi Tidak Pernah Terpadam Sejak 4000 Tahun Lalu2 Misteri Api Abadi Tidak Pernah Terpadam Sejak 4,000 Tahun LaluMisteri Api Abadi Tidak Pernah Terpadam Sejak 4000 Tahun Lalu3 Misteri Api Abadi Tidak Pernah Terpadam Sejak 4,000 Tahun Lalu
Cerita tentang Baba Gurgur ini dipercayai sudah ada dalam Kitab Suci . Api ajaib ini dipercayai digunakan untuk menghangatkan binatang ternakan pada musim sejuk pada zaman dulu kala . Selain itu , banyak orang datang memuja api abadi ini jika mereka ingin mempunyai anak lelaki .
Api yang seakan tidak pernah padam ini berada di dekat dengan telaga yang mengandungi lumpur . Telaga ini ditutup dengan sampah yang terkumpul dan mengandungi banyak sulfur . Beberapa ratus meter ke Timur dari telaga ini ada 100 lubang atau bahkan lebih . Lubang – lubang yang ditemui ini mempunyai diameter 50 meter . Api ini dijumpai oleh penduduk Iraq, dari mana asalnya asap yang setiap hari muncul . Setelah dicari tahu , ternyata dalam salah satu lubang ini dijumpai api yang terus menyala walaupun disiram air .

No comments:

Post a Comment